Jakie są objawy depresji?

 

Pierwszym krokiem by pomóc sobie lub osobie bliskiej w walce z depresją jest uświadomienie sobie, że depresja to choroba, a nie wymysł pacjenta i poznanie jej objawów. Kiedy zauważymy u bliskiej nam osoby symptomy depresji,  będziemy w stanie odpowiednio zareagować. 

 

A jakie są objawy depresji? Posłuchaj o objawach depresji w załączonej animacji.

 

https://www.youtube.com/watch?v=YsV9xfA6g7k&feature=emb_logo

 

Jeżeli takie objawy występują u bliskiej Ci osoby i utrzymują się od dłuższego czasu (minimum 2 tygodnie), zgłoś to lekarzowi. Wystrzegaj się od bagatelizowania problemu.

Unikaj też wypowiedzi typu „przesadzasz”, „to nic takiego”, „inni mają gorzej”, „weź się w garść”, „ogarnij się”, „będzie dobrze”, „myśl pozytywnie”. Takie komunikaty mogą wzmacniać w osobie chorej poczucie niezrozumienia i samotności.

Bądź szczególnie wrażliwy na działania o treści samobójczej (np. pisanie testamentu, czy mówienie: „to nie ma sensu”, „lepiej by było, gdyby mnie nie było”, „zabiję się”). Największym mitem jest to, że ludzie, którzy mówią o samobójstwie, tego samobójstwa nie popełnią. Jeśli usłyszysz coś niepokojącego ze strony bliskiej Ci osoby, skontaktuj się ze specjalistą a w sytuacji zagrożenie zadzwoń na pogotowie.

 

Jeżeli interesuje Cię tematyka pracy nad własnym dobrostanem, rozwojem i zdrowiem psychicznym zachęcamy do czytania naszych wpisów. Znajdziesz tu artykuły nt. różnych obszarów PSYCHE m.in. jak radzić sobie z lękiem? czym jest depresja? jak wesprzeć bliską osobę w żałobie? 

 

A może preferujesz słuchanie w trakcie jazdy samochodem, tramwajem, podczas picia porannej kawy… Jeśli tak, ta sekcja jest dla ciebie. Zasłuchaj się w polecanych przez nas podcastach, wykładach i chłoń wiedzę.

 

Zapoznaj się z naszymi materiałami, które pomogą Ci ćwiczyć pracę nad sobą i swoimi dobrostanem psychicznym. Możesz z nich korzystać indywidualnie lub wraz z naszym psychoterapeutą. Znajdziesz tutaj karty do pracy własnej, opisy technik, kwestionariusze.

Chłopaki nie płaczą Czy rzeczywiście tak jest…

Cóż, dobrze by było by  płakali, ale często jest tak, że nie płaczą, zamykają swoje emocje albo wyrzucają je w postaci agresji słownej, obojętności. Często przyznają się do płaczu, ale wskazują, że nie robią tego w obecności znajomych, kolegów tylko w domu, w miejscach, gdzie  nikt nie widzi… jakby był to powód do wstydu, do odebrania im męskości 

Często słyszymy na ulicy, w domach, jak tata kieruje do syna zdanie “Nie płacz, nic się nie stało. Nie płacz, musisz być silny. Nie płacz, jesteś mężczyzną”…Nie przytula go  i nie mówi “Okej, masz prawo płakać, to musiało Cię boleć” – nie ma na to przyzwolenia…

A przecież częścią bycia mężczyzną jest odwaga i siła do dzielenia się swoimi emocjami, w tym płakania. Warto zapewnić chłopcom możliwość wyboru, że danego dnia są silni i idą do przodu, ale są dni, kiedy nie czują się dobrze, chcą popłakać, przyznać się, że nie wszystko jest w porządku i potrzebują pomocy.

To warto wzmacniać, to umiejętność eksponowania zarówno siły jak i smutku. Przeplatania tych dwóch reakcji i akceptowania ich.

Do wszystkich dziadków, ojców, braci, kolegów… cieszcie się, płaczcie, pomagajcie sobie i uczcie waszych synów, wnuków, że płacz jest akceptowany i czasami potrzebny.

Chłopaki płaczą i to jest okej.

„Nigdy nie dowiesz się co potrafisz, dopóki nie spróbujesz” C. S. Lewis

Drodzy, jak co miesiąć, publikujemy dla Was kalendarz od #actionforhappiness .

?Listopad… miesiąc w którym warto postarać się poszukać nowych sposobów na drodze do własnego rozwoju.

Otwartość, wdzięczność, odwaga, życzliwość… Niech te wartości wypełnią szary, deszczowy listopad, twórzmy nowe pomysły i nowe rozwiązania z uśmiechem, otwartą głową i sercem.